My Blog List

Monday, July 4, 2011

Basic Tentang "FKLI FUTURES"

Oleh : Tokan

"Seseorang yang ingin menceburi dalam Pasaran Hadapan ataupun FKLI Futures mesti tertanya-tanya macam mana nak bermula, kepada siapa patut bertanya dan bank mana atau syarikat mana yang mengendalikan Kontrak Niaga Hadapan KLCI ( FKLI FUTURES). Oleh Itu saya sertakan sedikit penerangan berkenaan FKLI FUTURES untuk bacaan anda."

Shutterstock_11262553

1. Apakah kontrak Niaga Hadapan KLCI? ( FKLI Futures )

Kontrak Hadapan KLCI adalah indeks saham kontrak hadapan yang berdasarkan Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI). Kod kontrak yang ditetapkan oleh Bursa Malaysia Derivatives Berhad ("pertukaran") adalah "FKLI".

2. Apakah itu Indeks Saham Hadapan kontrak? ( FKLI Futures )

Satu indeks saham kontrak hadapan ialah perjanjian antara dua pihak untuk membeli atau menjual bakul saham yang membentuk indeks (contoh Indeks Komposit Kuala Lumpur KLCI) pada waktu tertentu di masa depan dengan harga tertentu yang ditetapkan hari ini. Sejak penghantaran sekumpulan stok sering latihan rumit, niaga hadapan indeks saham yang diselesaikan secara tunai sebagai ganti.

3. Adakah terdapat hanya satu kontrak FKLI diniagakan?

No Pada satu-satu masa, selalu ada four kontrak yang diniagakan dengan tarikh matang yang berbeza. Kontrak ini dikenali sebagai kontrak bulan semerta, kontrak bulan depan, dan dalam dua bulan kontrak kalendar suku tahun. Sebagai contoh, pada bulan Ogos 2000, empat kontrak tersedia untuk perdagangan adalah tempat Ogos bulan kontrak, kontrak September bulan depan dan Disember dan Mac bulan kontrak suku tahun.

 

Future_futures_trader_tshirt-p235643201187089232qmkd_400

4. Bagaimana saya memulakan trading kontrak FKLI?

Untuk perdagangan kontrak FKLI, anda perlu membuka akaun pelanggan dengan Broker Hadapan berlesen, misalnya, CIMB FUTURES INVESTMENT BANK anda perlu melengkapkan Borang Pembukaan Akaun, menandatangani Perjanjian Pelanggan, Risiko Kenyataan Pendedahan dan selidik . Anda juga dikehendaki mengemukakan salinan kad pengenalan anda.

 

5. Apakah nilai kontrak?

Nilai kontrak kontrak FKLI adalah harga niaga hadapan didarabkan dengan RM50. Sebagai contoh, sekiranya harga kontrak niaga hadapan Ogos adalah 815, nilai kontrak adalah sebanyak RM40, 750 (815,0 x RM 50).

 

6. Berapa banyak yang perlu saya memulakan trading dalam kontrak FKLI?

Untuk perdagangan dalam kontrak FKLI, anda tidak perlu membayar jumlah penuh dengan nilai kontrak anda. Anda hanya perlu membayar jumlah margin awal, yang biasanya 5% hingga 15% daripada nilai kontrak. Pembayaran margin adalah satu bon prestasi atau deposit niat yang baik untuk memastikan prestasi kontrak (penyelesaian tunai contohnya kontrak) apabila kontrak matang. (Jumlah margin awal yang ditetapkan oleh Bursa Malaysia Derivatives Clearing Berhad dan boleh berubah dari semasa ke semasa. Tambahan pula, broker mungkin memerlukan pelanggan untuk membayar jumlah yang lebih tinggi daripada deposit mengikut penilaian risiko setiap pelanggan.

 

Pada setiap hari, keuntungan harian atau kehilangan kedudukan anda akan dipaparkan mengikut perubahan harian dalam nilai kedudukan anda, dibandingkan dengan harga penyelesaian harian hadapan. Ini dikenali sebagai penilaian harian ditandakan ke pasaran. Perbezaan tunai yang anda terima atau membayar dipanggil margin perubahan.

7. Apabila saya telah membeli (atau dijual) sesuatu kontrak niaga hadapan, saya perlu menunggu tempoh matang bagi kontrak sebelum saya boleh merealisasikan keuntungan atau kerugian saya?

No Anda boleh menutup (mencairkan) kedudukan anda pada bila-bila masa dengan membuat transaksi bertentangan. Sebagai contoh, jika anda telah membeli (panjang) satu kontrak anda hanya perlu menjual (short) satu kontrak yang sama berlalu ke matang tanpa bubar kedudukan anda terlebih dahulu, kontrak itu akan ditandakan ke pasaran masa yang muktamad mengikut Akhir Nilai Penyelesaian yang diisytiharkan oleh Bursa.

 

How-short-selling-is-done

8. Apakah jualan singkat?

Jualan singkat bermakna menjual aset atau instrumen yang anda tidak miliki. Satu telah meliputi kedudukan pendek oleh kemudiannya membeli balik aset atau instrumen. Biasanya, pelabur kelihatan untuk menjual pada harga yang lebih tinggi dan kemudian membeli balik pada harga yang lebih rendah untuk membubarkan kedudukan pendek beliau, dengan itu mendapat keuntungan daripada pasaran menurun.

 

9. Adakah jualan singkat dibenarkan di Niaga Hadapan (fkli)?

Ya, jualan singkat dibenarkan dalam dagangan niaga hadapan menurut Akta Perindustrian Niaga Hadapan (FIA) 1993. Malah, salah satu rayuan kuat daripada dagangan niaga hadapan ialah anda boleh mendapat keuntungan daripada kedua-dua keadaan pasaran bullish dan lemah (bearish) ~ jualan singkat hadapan adalah aktiviti semula jadi manakala jualan singkat dalam pasaran saham sering dibebankan dengan sekatan.

 

Sila layari Tokan di : http:\\tokancorner.com untuk artikel mengenai pelaburan dan strategi dalam FKLI Futures.

No comments:

Post a Comment

FBM KLCI Live Feed