My Blog List

Monday, July 4, 2011

Konsep Pelaburan :Perlahan dan Kukuh Untuk Mencapai Matlamat Anda

Oleh : Tokan

Rabbitnturtle


Adakah anda biasa dengan cerita "Si Kura-kura  dan Si Arnab?" Ia adalah kisah si kura-kura yang berani untuk berlumba dengan  si arnab selepas dihina oleh arnab kerana bergerak terlalu lambat. Dalam perlumbaan, arnab itu jauh di hadapan kura-kura dengan
margin yang sangat besar dan memutuskan untuk mengambil tidur sebelum menamatkan perlumbaan itu kerana beliau terlalu yakin beliau boleh menamatkan perlumbaan dengan mudah dan mengalahkan kura-kura. Kemudian apabila arnab yang bangun dari tidur, beliau mendapati bahawa kura-kura telah sampai ke garisan penamat dahulu.

Rabbit-n-turtle-300x218

Moral cerita ini adalah "lambat dan tetap menang perlumbaan." Bergerak perlahan-lahan ke arah garisan penamat (matlamat anda) tidak bermakna tidak mencapai matlamat, ia hanya mengambil masa yang lama untuk sampai. Hal ini terutama berlaku jika seseorang terus bersabar dan berterusan, lambat laun sasaran itu akan dicapai.

 

Understanding-gold-investment

Jika kaedah anda untuk kekayaan terkumpul agak lambat tetapi anda sedang bergerak ke arah yang betul, maka anda tidak perlu terlalu bimbang. Wang anda boleh bergerak pada "kadar kura-kura" tetapi ia bergerak ke hadapan, bukan? Nah, selagi ia bergerak ke hadapan, terdapat pertumbuhan. Anda tidak mahu ingin untuk kadar pertumbuhan negatif! Sudah tentu, kebanyakan kita tidak sanggup menjadi kaya sekelip mata tetapi dalam dunia sebenar, ini jarang berlaku.

Apakah kekangan yang timbul?

Secara amnya, keburukan yang jelas untuk melakukan perkara-perkara 'perlahan dan stabil' adalah anda hanya boleh dapat menikmati hasil buruh anda di usia tua. Tetapi, melihat sisi cerah, berfikir kehidupan yang selesa di kemudian hari di mana disiplin dan kesabaran akhirnya berbaloi. Sekurang-kurangnya anda dapat melihat ke hadapan untuk persaraan yang bagus dan tidak semua orang dapat mengalami persaraan yang selesa tanpa masalah kewangan. Ada kata pepatah mengatakan “Tiada kesakitan, tiada keuntungan” .

Malah sebagai pekerja biasa, seseorang itu boleh bersara dengan selesa kemudian hari. Dalam bukunya "The Jutawan dalam saya", Azizi Ali bercakap tentang bagaimana seseorang boleh menjadi jutawan manakala selebihnya sebagai pekerja yang bekerja untuk mendapatkan gaji. Formulanya melibatkan empat langkah iaitu membuat wang yang cukup”, menyimpan sebahagian daripada wang, melabur wang dengan bijak” dan mengelakkan kesilapan kewangan yang besar”. Oleh itu, sebagai seorang pekerja seseorang tidak seharusnya berhenti daripada mencapai matlamat kewangan beliau.

Anda bersedia untuk masa depan dan yang melibatkan banyak berkorban sekarang. Anda tergolong dalam kumpulan orang yang mengekalkan prospek jangka panjang untuk masa depan dan apa yang anda meraih kemudian adalah apa yang anda menyemai sekarang. Oleh itu, terus apa yang anda lakukan yang betul walaupun ia adalah pada kadar 'perlahan dan stabil'.

 

Baca Artikel Seterusnya Di Tokan Corner

No comments:

Post a Comment

FBM KLCI Live Feed