My Blog List

Monday, July 4, 2011

Perancangan Pelaburan Menurut Strategi Kitaran Hayat

By: Tokan Corner 


Apabila ia datang kepada "wang", hampir semua orang tahu mereka perlu menyimpan sedikit wang dan awal mereka mula menjadi lebih baik. 
Tetapi bagaimana pula dengan melabur wang, anda bermula bila ? 

Livecycle

Seseorang boleh merancang pelaburannya mengikut "strategi kitaran hayat." Menurut strategi kitaran hayat, terdapat empat peringkat atau fasa hidup dengan set yang berbeza matlamat dan strategi. 


1. Bermula (20-an - 30-an pertengahan) 
Semasa peringkat ini, seseorang memberi fokus kepada membina dana simpanan dan harus mempunyai dana kecemasan diletakkan. 
Dia boleh mula membangunkan pelan pelaburan dan mula melabur sebahagian wang itu. Pelaburan sasaran adalah untuk jangka pendek dan juga matlamat jangka panjang. Sebagai contoh, matlamat jangka panjang adalah untuk menyimpan untuk persaraan dan gol jangka pendek adalah untuk membeli rumah atau berkahwin. Bagi memenuhi matlamat jangka panjang, dia boleh melabur dalam instrumen pertumbuhan atau kenderaan.Dalam fasa ini, dia perlu agresif dalam simpanan terkumpul bagi memenuhi matlamat jangka pendek dan untuk tujuan pelaburan. 


2. Pengumpulan tahun (pertengahan 30-an - lewat 40-an) 
Orang yang terus membina simpanan secara agresif dan pelan pelaburan beliau harus meliputi pendek, matlamat jangka sederhana dan jangka panjang. 
Dia akan mempunyai lebih tanggungjawab untuk memenuhi terutamanya jika beliau mempunyai keluarga untuk menjaga. Biasanya, dalam tempoh ini, seseorang akan mendapat berkahwin, membeli kereta (s) dan rumah serta mempunyai anak. Oleh itu, kewajipan kewangan beliau telah meningkat. 
Selain itu, beliau telah menguruskan pelaburannya. 
Pada peringkat ini, dia boleh mempelbagaikan portfolio dan pertumbuhan sasaran lagi dengan melabur lebih dalam pertumbuhan atau jenis pelaburan ekuiti. 


3. 
Pra-persaraan (lewat 40-an - persaraan) 
Semasa peringkat ini, orang yang kini membuat perancangan yang kukuh untuk persaraan dengan memastikan pulangan yang tinggi atau yang optimum daripada pelaburan itu. Portfolio beliau harus juga pelbagai tetapi peratusan yang diperuntukkan dalam instrumen berisiko tinggi harus dikurangkan secara berperingkat.Matlamat pelaburan beliau akan memberi tumpuan terutamanya kepada matlamat jangka sederhana. 


4. Tempoh persaraan (50-an dan ke atas) 
Semasa fasa ini, seseorang itu perlu mempunyai wang yang mencukupi dalam dana persaraannya. Sumber pendapatan lain boleh daripada pencen atau KWSP itu, satu aliran pendapatan pasif ditubuhkan serta daripada pelaburannya. Tujuan utama beliau dalam tempoh ini adalah untuk mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk perbelanjaan hidup dan dana yang mencukupi untuk tempoh persaraan hidupnya. 


Dia perlu mengekalkan pelaburannya untuk terus menjana pulangan untuk menyokong beliau bersara. 
Walau bagaimanapun, portfolio beliau perlu beralih lebih ke arah instrumen berisiko rendah untuk mengurangkan pendedahan risiko itu. 


Sumber rujukan: Strategi Kitaran Hayat. 

Info Perbankan.www.bankinginfo.com.my 

Tokan Corner : http://tokancorner.com

No comments:

Post a Comment

FBM KLCI Live Feed